Co zrobić, jeśli samochód nie przeszedł przeglądu?
Każdy samochód poruszający się po polskich drogach musi mieć aktualny przegląd techniczny. Zdecydowana większość kierowców musi wykonywać przegląd co roku, zgodnie z datą wpisaną w dowodzie rejestracyjnym (wyjątkiem są posiadacze fabrycznie nowych aut, gdzie terminy są dłuższe). Co zrobić, jeśli samochód nie przeszedł przeglądu w SKP?
Kiedy kierowca wybiera się na przegląd, liczy na to, że zakończy się on pozytywnym wpisem do dowodu rejestracyjnego i do systemu elektronicznego CEPIK. Niestety, czasami tak się nie dzieje. Są sytuacje, w których diagnosta ma pełne prawo odmówić wpisania pozytywnego wyniku badania. Czy w takiej sytuacji można jechać do innej stacji kontroli pojazdów, licząc, że w niej uda się uzyskać pozytywny wynik badania technicznego?
Nie możesz jechać do innej stacji kontroli pojazdów po negatywnym wyniku badania technicznego
W 2017 roku wprowadzono nowe przepisy, dotyczące przeprowadzania badań technicznych. Kierowca płaci za badanie przed jego rozpoczęciem. I przed rozpoczęciem badania diagnosta wprowadza dane do systemu CEPIK. Nie ma zatem możliwości pojechania do innej stacji kontroli pojazdów w celu powtórzenia badania.
Dlaczego wynik badania technicznego był negatywny?
Jest wiele powodów, dla których diagnosta nie mógł wydać pozytywnego wyniku badania technicznego samochodu. Każda stacja kontroli pojazdów musi działać zgodnie z prawem i obowiązującymi przepisami.
Przykładowe powody, dla których diagnosta nie mógł podpisać pozytywnego wyniku badania technicznego, to: wybity sworzeń wahacza, zużyte amortyzatory, niesprawny układ hamulcowy samochodu, łyse opony, poważne ataki korozji na podwoziu, uszkodzona przednia szyba – i wiele innych.
Co zrobić, jeśli auto nie przeszło przeglądu?
Diagnosta wpisuje do systemu negatywny wynik badania technicznego. Kierowca otrzymuje zaświadczenie, które upoważnia go do poruszania się po drogach przez 14 dni.
Chyba że uszkodzenia są na tyle poważne i zagrażające bezpieczeństwu, że diagnosta nie wyda takiego zaświadczenia. W takim przypadku samochód może być transportowany jedynie na lawecie.
Co dalej? Kierowca ma 14 dni na naprawienie uszkodzeń w samochodzie. Warto zatem jak najszybciej udać się do warsztatu i kupić części. Tym bardziej że diagnosta precyzyjnie określa, co było przyczyną tego, że badanie nie zakończyło się pozytywnym wynikiem (na przykład zużyte amortyzatory na tylnej osi auta).
Po naprawie samochodu kierowca udaje się do tej samej stacji kontroli pojazdów.Diagnosta sprawdza wtedy tylko te elementy wyposażenia auta, które powinny być wymieniony.
Ile trzeba zapłacić za dodatkowe badanie? Zależnie od liczby punktów, które diagnosta wskazał jako konieczne do wymiany. Jeśli problem dotyczył tylko jednego elementu, cena za drugie badanie wyniesie 21 złotych. Jeśli problemów było więcej, za każdy kierowca będzie musiał zapłacić kolejne 21 złotych. Jednak ostateczna cena nie może przekroczyć 99 złotych.
Jeśli kierowca naprawił auto, a diagnosta to potwierdził, tym razem kierowca otrzyma pozytywny wpis do systemu CEPIK i do dowodu rejestracyjnego. Trzeba jednak pamiętać o tym, że wpis o negatywnym wyniku badania (wraz z datą) pozostanie w bazie CEPIK i będzie dostępny dla wszystkich, którzy będą chcieli sprawdzić auto po numerze VIN.
Warto pamiętać o tym, że badanie techniczne w SKP to nie jest przykry obowiązek. Wiele uszkodzeń, które wykryje diagnosta, mogłoby doprowadzić do wypadku i tragedii.